govguest: veilig online voor uw gasten
Govroam biedt veilige wifi-roaming voor overheidsmedewerkers in Nederland. In aanvulling daarop, biedt de dienst govguest tijdelijke veilige wifi-toegang voor Bezoekers (zonder govroam-account) met de bewezen govroam-technologie.
Govguest bestaat uit een landelijke voorziening die via internet benaderbaar is. De stichting government roaming Nederland treedt op als ‘identity provider’ voor de wifi-accounts van de Bezoekers.
Medewerkers kunnen op verschillende manieren toegang geven, zoals vanuit het govguest webportal of het bezoekersregistratiesysteem van de organisatie. Gastaccounts kunnen worden aangemaakt voor zowel individuele bezoekers als voor groepen (bijv. evenementen en bijeenkomsten), en zijn geldig van 1 dag tot maximaal 3 maanden.
Govguest kan uitsluitend gebruikt worden in combinatie met gebruik van govroam.
Functionaliteit voor beheerders
Deelnemers wijzen één of meerdere medewerkers als ‘administrator’ aan. Deze administrator richt het systeem in voor de eigen organisatie en beheert de autorisaties van medewerkers.
Functionaliteit voor medewerkers
Medewerkers schrijven zich eenmalig in op het govguest webportal. Zij zijn vervolgens ‘host’ en kunnen aan hun Bezoekers tijdelijke wifi-toegang bieden. Er zijn verschillende typen hosts, die elk op verschillende manieren gast-wifi-accounts kunnen aanmaken.
Medewerkers van de deelnemende organisaties doorlopen eenmalig de volgende stappen:
Functionaliteit voor Bezoekers
Bezoekers ontvangen de tijdelijke accountgegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) van hun gast-wifi-account per e-mail en/of SMS, waarmee zij gebruik kunnen maken van de govroam wifi-dienst. Voor hen gelden de gebruiksvoorwaarden en het privacystatement van de govroam wifi-roaming dienst, te vinden op https://govroam.nl/stichting-govroam/privacy/
Voor het configureren en gebruik van govroam verwijst dit document naar de documentatie van de govroam wifi-roaming dienst.
Het uitgangspunt is dat het tijdelijke gastaccount bij alle govroam Service Providers zal werken. Het govguest systeem stelt automatisch het tijdelijke account buiten gebruik na de vervaltermijn.
Aanmelden als Deelnemer govguest
De aanmelding voor govguest bestaat uit een administratief en technisch gedeelte. Eerst dient het administratieve proces afgerond zijn, voordat gestart kan worden met het technische onderdeel.
Administratieve aanmelding
Technische implementatie
Identiteiten en aansprakelijkheid
De relatie tussen de gast en de overheidsmedewerker worden binnen govguest vastgelegd, omdat de overheidsmedewerker inlogt op het govguest webportal en vervolgens een gastaccount maakt voor de gast waarvan e-mailadres en/of mobiel nummer wordt geregistreerd. Van een gast is altijd minstens het e-mailadres of het telefoonnummer bekend. Daarmee blijft de vertrouwensrelatie tussen eindgebruiker, Service Provider en andere govroam Deelnemers gewaarborgd.
Verantwoordelijkheid Gebruiker
Ten aanzien van het gebruik van govguest is de Gebruiker verantwoordelijk voor de beschikbaarheid en de kwaliteit van de internetbrowser en de internetverbinding die eindgebruikers nodig hebben om het govguest-webportaal te benaderen. Daarnaast is de helpdesk van de Gebruiker verantwoordelijk voor de beantwoording van hulpvragen van haar medewerkers en van Bezoekers.
Privacy en bewaartermijnen
Alleen minimaal noodzakelijke gegevens worden bewaard en de bewaartermijn wordt tot een minimum beperkt. De bewaartermijn van het gastaccount, govguest medewerkersaccount en organisatie-administratoraccount is beperkt tot de duur van de geldigheid van het account. De bewaartermijn van logging over het gebruik van het gastaccount bedraagt 6 maanden.
Meer informatie
Voor het volledige overzicht van privacy-aspecten, zie de privacyverklaring.
Klik hier voor de Dienstbeschrijving.
Klik hier voor de Service Level Specificatie.
Lees hier meer over de techniek achter govguest.
Of maak een afspraak om de aansluitmogelijkheden door te spreken met ons serviceteam.