Logo Govroam

Govguest veilig online voor gasten

Stichting govroam biedt veilige wifi-roaming voor medewerkers in de publieke sector in Nederland. In aanvulling daarop, biedt de dienst govGuest veilige wifi-toegang op tijdelijke basis voor bezoekers (zonder govroam-account) met de bewezen govroam-technologie.

GovGuest bestaat uit een landelijke voorziening die via internet benaderbaar is. Stichting govroam treedt op als ‘identity provider’ voor de wifi-accounts van de bezoekers.

Hoe werkt het?

Medewerkers kunnen bezoekers op verschillende manieren toegang geven, zoals vanuit het govGuest webportal of vanuit het bezoekersregistratiesysteem van de organisatie. Gastaccounts kunnen worden aangemaakt voor individuele bezoekers en voor groepen bezoekers. Gastaccounts kunnen geldig zijn van 1 dag tot 3 maanden en zijn geldig van 1 dag tot maximaal 3 maanden.

Meer informatie over govGuest en aanmelden

Toegang met govGuest

Medewerkers kunnen gasten of bezoekers op verschillende manieren toegang geven, zoals vanuit het govGuest webportal of het bezoekersregistratiesysteem van de organisatie. Gastaccounts kunnen worden aangemaakt voor zowel individuele bezoekers als voor groepen (bijv. evenementen en bijeenkomsten), en zijn geldig van 1 dag tot maximaal 3 maanden. GovGuest kan uitsluitend gebruikt worden in combinatie met gebruik van govroam.

Functionaliteit voor beheerders

Deelnemers wijzen één of meerdere medewerkers als ‘administrator’ aan. Deze administrator richt het systeem in voor de eigen organisatie en beheert de autorisaties van medewerkers.

Functionaliteit voor medewerkers

Medewerkers schrijven zich eenmalig in op het govGuest webportal. Zij zijn vervolgens ‘host’ en kunnen aan hun bezoekers tijdelijke wifi-toegang bieden. Er zijn verschillende typen hosts, die elk op verschillende manieren gast wifi-accounts kunnen aanmaken.
Medewerkers van de deelnemende organisaties doorlopen eenmalig een stappenplan. Dit ontvangen beheerders na aanmelding en moeten zij aanpassen aan de specifieke inrichting die zij voor hun organisatie kiezen.

Functionaliteit voor Bezoekers

Bezoekers ontvangen de tijdelijke accountgegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) van hun gast wifi-account per e-mail en/of SMS, waarmee zij gebruik kunnen maken van de govroam wifi-dienst. Voor hen gelden de gebruiksvoorwaarden en het privacystatement van de govroam wifi-roaming dienst, te vinden op https://govroam.nl/stichting-govroam/privacy/

Voor het configureren en gebruik van govroam verwijst dit document naar de documentatie van de govroam wifi-roaming dienst. Het uitgangspunt is dat het tijdelijke gastaccount bij alle govroam Service Providers zal werken. Het govGuest systeem stelt automatisch het tijdelijke account buiten gebruik na de vervaltermijn.

Aanmelden als Deelnemer govGuest

De aanmelding voor govGuest bestaat uit een administratief en technisch gedeelte. Eerst dient het administratieve proces afgerond zijn, voordat gestart kan worden met het technische onderdeel.

Identiteiten en aansprakelijkheid

De relatie tussen de gast en de overheidsmedewerker worden binnen govGuest vastgelegd, omdat de overheidsmedewerker inlogt op het govGuest webportal en vervolgens een gastaccount maakt voor de gast waarvan e-mailadres en/of mobiel nummer wordt geregistreerd. Van een gast is altijd minstens het e-mailadres of het telefoonnummer bekend. Daarmee blijft de vertrouwensrelatie tussen eindgebruiker, Service Provider en andere govroam-deelnemers gewaarborgd.

Verantwoordelijkheid Gebruiker

Ten aanzien van het gebruik van govGuest is de gebruiker verantwoordelijk voor de beschikbaarheid en de kwaliteit van de internetbrowser en de internetverbinding die eindgebruikers nodig hebben om het govGuest-webportaal te benaderen. Daarnaast is de helpdesk van de gebruiker verantwoordelijk voor de beantwoording van hulpvragen van haar medewerkers en van bezoekers.

GovGuest is kosteloos beschikbaar in combinatie met govroam.

govroam diensten

veilige wifi-roaming

configureer uw devices

gasten en bezoekers

veilig werken op afstand