In gesprek met aangesloten organisaties heb ik een aantal maal de opmerking gehoord dat deelnemers het erg hinderlijk vinden dat hun eindgebruikers soms een lockout krijgen als hun wachtwoord zojuist is aangepast. Begrijpelijk, het zorgt voor veel ongemak. Let wel: dit probleem wordt niet veroorzaakt door govroam, deze sluist ‘slechts’ op een veilige manier de authenticatie van de eindgebruiker door. Hetzelfde probleem treedt dus ook op als het AD account gebruikt wordt bij toegang tot het ‘eigen’ wifi-netwerk.
Bijkomend probleem is dat het protocol (WPA2-Enterprise) niet voorziet in een ‘popup’ dat een signaal naar de gebruiker stuurt als de lockout zich voordoet. Hierdoor blijft de oorzaak van het niet kunnen inloggen voor hen onzichtbaar.
De oplossing
Zoals gemeld, het probleem wordt niet door het gebruik van de govroam dienstverlening veroorzaakt. Desondanks zijn we voor én met onze deelnemers op onderzoek gegaan. Om te kijken of we als govroam een oplossing voor dit ongemak kunnen aandragen. Samen met de betrokken organisaties en onze Technisch Coördinator Erik Dobbelsteijn hebben we een aantal oplossingen op een rijtje gezet. Deze lijst met tips en tricks vindt u hier.
Heeft u hier iets aan toe te voegen dan horen we dat graag. Ook als u een andere vraag of opmerking heeft over de dienstverlening van govroam; we helpen u met alle plezier verder!
Frits Kuus, Relatiemanager govroam