Sinds een paar maanden levert Prolocation technische ondersteuning voor govroam. Het bedrijf is geen onbekende in overheidsland; zo is het al jaren de beheerpartij voor bijvoorbeeld eduroam. Een logische stap om dus ook de technische support te bieden voor het snel groeiende govroam. Prolocation is daarnaast sinds de start de beheerpartij voor publicroam. Met recht een ‘roaming company’ dus. Tijd voor een kennismaking: govroam accountmanager Wim van Vliet ging op de koffie bij eigenaar en ‘meewerkend voorman’ Chris den Besten.
Prolocation is geen onbekende in overheidsland, maar wat doen jullie nu precies?
‘Nou, best veel eigenlijk. We verzorgen al meer dan tien jaar de hosting van rijksoverheid.nl en honderden platformsites, zoals nederlandwereldwijd.nl van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, het koninklijkhuis.nl en de sites van de ministeries. Verder hosten wij omgevingsloket.nl waar je bijvoorbeeld een vergunning kunt aanvragen voor een verbouwing.’
‘Maar dat is nog maar een deel van het verhaal. Het hart van ons bedrijf is managed (Linux) services. Het gaat dan vooral om diensten online houden die 24×7 moeten draaien. We bieden hiervoor de infrastructuur, beheren het netwerk, de hypervisor- en storagelaag en doorgaans ook het besturingssysteem. Voor sommige klanten installeren wij ook applicaties. Daarbij hebben we jarenlange ervaring met eduroam en zijn we bekend met de bij de overheid geldende richtlijnen, systemen en (BIO) verplichtingen. Bij elkaar opgeteld zijn we dus goed in staat de govroam deelnemers ondersteuning te bieden.’
Technische support voor govroam, hoe werkt dat in de praktijk?
‘We zijn het eerste contactpunt voor aangesloten organisaties voor technische vragen over govroam en de aanvullende diensten. Als we een vraag niet kunnen beantwoorden, omdat het bijvoorbeeld een wijziging betreft die wij niet kunnen doorvoeren, dan sturen we deze door naar de aangewezen govroam medewerker. De technische ondersteuning betreft in principe alles wat de klant nodig heeft om te onboarden. govroam biedt al veel documentatie waarin het aansluitproces wordt uitgelegd, zoals het Cookbook. Maar klanten die moeite hebben om aan de hand van deze documentatie aan te sluiten en tegen technische vraagstukken aanlopen bieden we aanvullende support. De servicedesks van overheidsorganisaties kunnen ons bereiken via ondersteuning@govroam.nl en in dringende gevallen zijn we ook telefonisch bereikbaar.’
Kun je voorbeelden geven van technische vragen die bij jullie binnen komen?
‘govroam is natuurlijk een relatief simpele dienst, die prima door de eigen IT-afdeling gemanaged kan worden. Vragen die binnenkomen gaan over nieuwe devices waar nog geen handleiding voor is, die niet beschreven worden in het govroam Cookbook of nét even afwijken van de bekende devices. Ook krijgen wij vragen over firewall-instellingen als blijkt dat communicatie met de landelijk govroam-RADIUS wordt tegengehouden.
Nu er weer meer op kantoor met govroam wordt gewerkt komen er bij de govroam-helpdesk ook meer vragen binnen. Wij zien dat veel instanties on-premises apparatuur naar de cloud verplaatsen en van clouddiensten gebruik maken. Een active directory staat niet langer op een lokale server maar in de cloud, vaak in Microsoft Azure. Dit betekent voor govroam nieuwe vraagstukken en oplossingen. In dit kader zien wij getgovroam als dé dienst waarmee instanties die nog niet gekoppeld zijn én Azure gebruiken makkelijk kunnen verbinden met govroam. Dus tip van Chris: vraag getgovroam aan als je dat nog niet hebt gedaan.’